És un tema molt trillat, però continua massa callat.
Voldria dedicar aquest post número 100 a reflexionar sobre aquest "model de negoci" (les cometes van amb mala intenció) que és dóna en el món de les TI (Tecnologíes de la Informació)
Què és una consultora TI? És una empresa que ofereix serveis, com qualsevol altra sector, però s'especialitza en uns camps determinats (algunes) o són generalistes (avui dia moltes, perque tothom necessita diners). Els serveis que ofereix són diversos: des de webs senceres fins a programes financers, i això ho ofereix treballant des de dispositius portàtils fins a servidors de grans empreses.
La definció és molt àmplia: precisament això és un dels grans problemes.
Fins l'any 2000 la informàtica era terreny salvatge, els informàtics cobraven molta pasta i feien tot tipus de feina. En aquell moment qualsevol persona amb una mica de temps podia llegir un manual d'informàtica i convertir-se en un "informàtic". Des de l'any 2000 les consultores han pres el lloc als petits informàtics per a oferir els seus serveis, però les condicions van canviar... moltíssim!
Els enginyers informàtics van passar a cobrar 12000 € anuals bruts (a sou de l'any 2004), tothom es feia passar per informàtic (tinc constància que fins i tot advocats i periodistes... brutal :D) i mentrestant la indústria de la consultoria va anar creixent.
La consultoria s'ha nodrit sempre d'un "model de negoci" (compte amb les cometes :) molt lucratiu: la subcontractació. La consultora et contracta per 1000€/mes (bruts evidentment) i a la empresa se li paga 7500€/mes... i compte, que són xifres reals.
Segons podeu llegir aquí es justifica que cada treballador per a consultora costi 6000€/mes. Parlen de costos de la llum, la calefacció i l'edifici on treballen, el personal de manteniment, el personal administratiu, dietes, formació del personal... Doncs bé, crec que això no és justificable, basant-nos en el fet que la major part de persones treballen en el lloc del client on se'ls ha manat. Hi ha gent que no ha vist les oficines de la consultora que els ha contractat en 7 anys!! Ni per formació, ni per res de res! A alguns els van oferir venir a un sopar d'empresa, per fer germanor... No és justificable que el treballador cobri aquesta misèria de sou: no ho serà mai.
Fins i tot el personal que porta temps treballant allà també està fart, tal com expliquen aquí.
Sento molta pena per tots els que van anar amb il·lusió a una consultora on se'ls va prometre formació i una brillant carrera. Una part d'ells han sortit escaldats: horaris de 10 a 12 hores diàries en alguns casos, sous miserables, gent que els han despedit quan volien muntar un comitè de empresa, hores extres i caps de setmana en que han de treballar... Cosa que ha provocat relacions deteriorades amb el seu entorn i la pèrdua de la pròpia valua i dels propis límits. Malhauradament aquestes consultores s'han guanyat diversos sobrenoms com "càrniques" o empreses de "body shopping" en les que tu no ets més que un recurs, no representes res per a ells.
No hi ha prou espai per indicar les opinions de centenars de persones que han passat per les mans d'una consultora. Uns quants exemples més sí que us puc aportar: com aquest, o aquest, o fins i tot en vídeo!
Una tendència actual és que algunes consultores, avui dia, posen dintre de la seva oferta coses com: "lo que nos interesa es hacerte crecer" (per això cobren 7500€/mes per persona), "todos los viernes, jornada intensiva" (cosa que es compleix la primera setmana de feina, i potser ni això)(curiós que van cercar gent a la vegada que la despedien) o fins i tot (alucinant) "respetamos tu horario de trabajo: si tu te comprometes X se compromete contingo".
Una de les grans queixes és que la formació és nul·la, i algunes vegades passa que qui tens per sobre teu no té ni punyetera idea de la tecnologia que toca, bàsicament es dedica a presentar Powerpoints macos i a fer-se el xulo de tot allò que no sap. Un clàssic :)
I les consultores? Què fan? Primer de tot, per identificar-les, podeu donar un cop d'ull al seu portal.
Segon, com podeu veure "el negoci de la crisi" els ha aportat un 40% més de beneficis. Elles no poden predre mai, mentre hagi persones que facin el sacrifici de gastar temps que s'haurien de dedicar a ells mateixos o la seva família.
Ara que ja ha passat temps i tinc perspectiva, les entrevistes realitzades (gairebé totes a consultora) han confirmat el que heu llegit prèviament. Després de 7 anys treballant com a becari en 5 llocs diferents, uns en client final i altres en consultoria mitjana, la tendència de la part de consultoria es mostra clara.
Com a anècdota, havia una entrevistadora, aparentava tenir 16 anys, i em comentava les maravelles de la seva empresa: tenien un equip de fútbol, sortien a fer paint-ball... no va saber respondre'm cap de les preguntes que li vaig fer com: "quin seria el meu horari?", "quin seria el meu sou?", "a on treballaria?"... A mi que cony m'importa el paint-ball: jo ja tinc amics amb qui gaudir, el que vull és una feina decent!
Com seria una consultoria ideal? Primer, un lloc on et respectéssin com una persona i no et tractin com un animal de corral. Segon, un lloc on et permetéssin treure tot el potencial. Tercer, un sou just: si sóc un enginyer superior és perquè entenc tota una sèrie de tecnologies i metodologies que poso a disposició de qui em paga. Així com un arquitecte no toca un totxo, un informàtic sí que n'ha de tocar (programar): dona'm temps per dissenyar un bon sistema (fiable, robust, eficient...). Impedir que qualsevol faci d'informàtic: ja està bé de muntar pollastres amb codi "spaghetti" (ple de 'gotos'), talibans d'un llenguatge (n'hi ha, us ho prometo), o consultors de una tecnologia que no tenen ni idea de la tecnologia, o que la que tenen fa 30 anys i els falta un bon renovat.
Anem acabant. Si mai us toca entrar en consultora, ja va sent hora de parar-les els peus.
Ànims!
PD: Per poc que pugui, citant frases d'altres blogs o posts, "yo no me meto en una".
PD2: Com que la vida és com és, probablement em toqui tragar-me les paraules ;)
PD3: Última notícia sorgida de menéame relacionada amb una empresa i les 80 hores extra realitzades.
dijous, 7 de gener del 2010
El món de la consultoria TI
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada